Dizel ili benzin – koje gorivo je bolje?

Magazin

Ovo pitanje je u rangu sa ,,Šta je starije, kokoška ili jaje?”

Teško je dati jedan pravi odgovor i razrešiti dilemu ,,dizel ili benzin” jer se preferencije razlikuju i zavise od raspoloživog budžeta vozača, pravilnog održavanja automobila, kao i vozačkih navika i distanci koje planirate da prelazite. Ono što je sigurno je da su obe vrste goriva na tržištu dovoljno dugo, te da su stekle svoje verne fanove koji će dati sve od sebe da vas ubede da je njihov favorit bolji.

Ukoliko vam sledi kupovina automobila u skorije vreme, na pravom ste mestu, jer vas u ovom blogu očekuje detaljna uporedna analiza dizelaša i benzinaca, kako bismo vam pomogli pri izboru!

Koja je glavna razlika između dizela i benzinca?

Glavna razlika između dizelaša i benzinaca je, prirodno, u tipu goriva koje troše. Posledično ona dovodi i do razlike u konstrukciji motora i principa rada. Naime, način paljenja gorivne smeše je drugačiji jer se svojstva dizela i benzina razlikuju.

Kod benzinskih motora se za paljenje smeše koriste svećice koje proizvode varnice.

S druge strane, dizel motori rade po principu kompresije – visokog pritiska koji dovodi do samozapaljenja smeše. Koriste brizgaljke (dizne) visokog pritiska koje ubrizgavaju gorivo u cilindar kroz veoma male otvore. Ovaj način ubrizgavanja omogućava ravnomernu raspodelu goriva i efikasnije sagorevanje, uz manju emisiju štetnih gasova.

Za razliku od benzinskih motora, dizel motori nemaju karburator niti svećice, jer se smeša ne pali varnicama, već se gorivo ubrizgava u prethodno sabijen i usijan vazduh, što samo izaziva njegovo paljenje.

Samozapaljenje je upravo ono zbog čega se u benzin dodaju antidetonatorski aditivi kojima se povećava oktanski broj goriva kako bi se ono izbeglo. I pored toga se u pojedinim slučajevima može desiti da se benzin samozapali ukoliko se motor ne održava redovno ili je gorivo kontaminirano. Detonacija u benzinskom motoru može se čuti, delovi motora se tada obično pregreju, a motor prestaje da vuče kako treba.

Po čemu se razlikuju dizel i benzinac osim po konstrukciji motora?

Pred vama su najočiglednije razlike koje mogu uticati na vašu konačnu odluku o izboru automobila:

Cena vozila: dizel skuplji na startu, ali dugoročno isplativ

Dizel automobili obično koštaju više od benzinskih – razlika u ceni kreće se od 10 do 20 odsto. Međutim, ta razlika se vremenom smanjuje, jer je radni vek dizel motora uglavnom duži. Robusnija konstrukcija i efikasniji rad pri manjim obrtajima čine ih dugotrajnijim, pa su troškovi često niži kada se sagleda šira slika, naročito kod vozača koji prelaze veće kilometraže.

Cena goriva: dizel neznatno skuplji, ali i isplativiji po pređenom kilometru

Dizel gorivo je u prošlosti bilo skuplje od običnog benzina (95 oktana), ali se cene sve više izjednačavaju, te je u Srbiji u junu 2025. godine cena dizela svega 10 dinara viša, dok ga je 100-oktanski benzin prestigao i skuplji je od dizela. Iako je i dalje malo povoljnija opcija, treba imati u vidu i da dizel motori imaju manju potrošnju, te vaš ukupni trošak za gorivo može biti niži nego vlasnicima benzinaca.

Potrošnja goriva: dizel jeste štedljiviji izbor

Jedna od glavnih prednosti dizel motora jeste njihova malopre spomenuta manja potrošnja. Zbog višeg stepena iskorišćenja energije, dizeli troše manje goriva u odnosu na benzince, posebno pri vožnji na autoputu. Kod identičnih uslova vožnje, razlika u potrošnji dostiže čak i 20 do 30 %.

Zvuk i vibracije: benzinac odnosi prednost

Benzinski motori po pravilu važe za tiše i mirnijeg rada. Dizeli su ranije bili bučni i proizvodili jače vibracije, posebno na nižim temperaturama i pri startovanju. Ipak, treba napomenuti da se ova razlika kod novijih generacija motora značajno smanjila.

Radni obrtaji: dizel motori rade sporije

Dizel motori funkcionišu pri nižem broju obrtaja u odnosu na benzince. To znači da se sporije „vrte“, što pozitivno utiče na potrošnju i dugotrajnost, ali može značiti i manji stepen elastičnosti pri naglom dodavanju gasa. Ipak, zbog snažnog obrtnog momenta, dizel se i dalje ponaša vrlo uverljivo pri svakodnevnoj vožnji, bez osećaja „usporenosti“.

Masa motora: benzinski agregati su lakši

Benzinski motori su u proseku lakši jer kod njih ne postoji potreba za toliko ojačanom konstrukcijom. Manja masa doprinosi nižoj ukupnoj težini vozila što generalno olakšava manervisanje. S druge strane, dizeli imaju čvršću, težu konstrukciju jer rade pod višim pritiscima, što ih čini izdržljivijim, ali često i masivnijim.

Dugovečnost i mehanička otpornost: dizel maratonac

Jedna od glavnih prednosti dizel motora jeste njihova sposobnost da pređu veliki broj kilometara. Viši radni pritisak zahteva robusniju konstrukciju, a sama priroda dizel goriva (veća viskoznost) doprinosi boljem podmazivanju pokretnih delova. Pored toga, zbog manjeg broja obrtaja po minutu, klip u cilindru prelazi manji put tokom vremena, što smanjuje mehaničko trošenje.

Ekologija: benzin je godinama bio čistiji izbor

Dizel motori emituju više azotnih oksida (NOx) i čestica koje su štetne po zdravlje i okolinu. S druge strane, benzinski motori sagorevaju gorivo na višim temperaturama i sa boljim odnosom kiseonika, što rezultira manjom emisijom čađi i sitnih čestica koje zagađuju vazduh.

Upravo zbog toga je benzin decenijama važio za „čistiji” izbor, posebno u urbanim sredinama.

Međutim, već duži niz godina dizel automobili poseduju složene sisteme za kontrolu emisije. Najpoznatiji od njih je DPF (Diesel Particle Filter) – filter čiji zadatak je sprečavanje izbacivanja štetnih materija iz auspuha u vazduh. U EU je vožnja bez ovih filtera zabranjena, a od novembra 2026. će Euro 7 emisija izduvnih gasova u Evropskoj uniji biti obavezna za sve vlasnika novih vozila sa dizel motorima, dok Srbija i dalje kaska za ovim propisima, te se kod nas još uvek uvoze čak i vozila sa Euro 3 standardom.

Sve zavisi od stila vožnje: dizel racionalniji, benzin uzbudljiviji

Dizel motori se uglavnom preporučuju vozačima koji često putuju van grada i prelaze duže relacije, jer se u takvim uslovima njihova ekonomičnost i izdržljivost najbolje iskazuju. To potvrđuje i činjenica da su dizeli preferirani u voznim parkovima taksi službi i transportnih firmi. S druge strane, benzinci važe za bolji izbor za gradsku vožnju, kraće relacije. Oni reaguju brže na gas i lakše dostižu visoke obrtaje, što vožnji daje osećaj lakoće i čini je uzbudljivom.

Troškovi održavanja i učestalost popravki: da li je benzinac stvarno jeftin

Jedna od čestih prednosti koja se pripisuje benzinskim vozilima jeste niža cena održavanja. Benzinski motori imaju jednostavniju konstrukciju, a samim tim i manje potencijalno problematičnih delova. Nasuprot tome, dizel motori su poznati po robusnosti, ali i po složenijim sistemima koji u slučaju kvara mogu izazvati ozbiljne troškove.

Samo pomen komponenti kao što su turbo punjač, DPF filter, EGR ventil, dizne, plivajući zamajac ili interkuler kod mnogih vozača izaziva nelagodnost, jer su cene njihovih popravki ili zamene često visoke.

Ipak, važno je naglasiti da kvarovi na ovim delovima nisu uobičajeni kod redovno servisiranih i pravilno voženih dizel automobila. U praksi, loše održavan benzinac vrlo lako može zahtevati češće intervencije i time postati skuplji za vlasnika. Dakle, glavna razlika uopšte nije u vrsti pogona, već i u kvalitetu održavanja i stilu vožnje.

Ovo posebno važi kada se kupuju polovna vozila. Dizel automobili koji su redovno servisirani i voženi na otvorenom putu često su u boljem stanju od benzinaca koji su se vozili isključivo u gradu, ali bez redovnog održavanja. Kod polovnjaka je broj pređenih kilometara i ažurno servisiranje važniji faktor od vrste motora.

Cena rezervnih delova i lakoća nabavljanja istih

Cena rezervnih delova zavisi od brojnih faktora, marke i modela vozila, dostupnosti na tržištu, da li se koriste originalni ili zamenski delovi i naravno, od same vrste motora. Uopšteno, dizel delovi su često skuplji jer su pravljeni da izdrže veća opterećenja, te su uglavnom od čvršćih materijala. S druge strane, delovi za benzince po pravilu su jeftiniji i lakše dostupni, posebno kod popularnijih modela.

Još jedna važna stavka u kalkulaciji održavanja je da li izabrati originalne (OEM) ili zamenske delove. ,,Aftermarket” komponente često su povoljnije, ali je neophodno obratiti pažnju na kvalitet i reputaciju proizvođača. Ukoliko niste sigurni, preporučujemo da auto pogleda ovlašćeni serviser, koji će se postarati da u vašem automobilu završe isključivo delovi najboljeg kvaliteta i proverenog porekla.

Ono što je najznačajnije pre svake kupovine automobila, bilo da se odlučujete za benzin ili dizel, jeste da se raspitate o specifičnim troškovima održavanja za konkretan model. Razgovor sa iskusnim automehaničarima ili istraživanje ponude delova na pouzdanim platformama mogu pomoći da izbegnete neprijatna iznenađenja.

Koje su najčešće zablude o dizel motorima?

Kako su vozači često veoma strastveni po pitanju izbora ne samo brenda automobila, već i motora, vrlo verovatno da ste od svojih prijatelja i poznanika čuli mnogo tvrdnji koje se tiču dizela i benzinaca. Većina je verovatno mit i zbog toga u ovom poglavlju raskrinkavamo najčešće zablude o dizel motorima:

  1. Dizel više zagađuje od benzina

Istina je da su ranije dizel motori bili prljaviji i mogao se videti gusti crni dim koji izlazi iz njihovih auspuha. Međutim, moderni motori sadrže savremene načine kontrole emisije i kvaliteta izduvnih gasova. To su, pre svega, DPF filteri i SCR katalizator, koji su ih učinili ekološki prihvatljivijim, te oni sada zadovoljavaju čak i EU standarde.

  1. Dizel je skuplji od benzina

Kao što smo već u tekstu naveli, cene goriva stalno fluktuiraju i zavise od tržišta, ali iako dizel jeste oduvek važio za znatno skuplji, istina je i da dizel motori manje troše, odnosno, ista količina dizela obećava duži pređen put nego sa benzinom.

  1. Dizeli su spori

Ovo je još jedan mit koji je nekada zaista bio istina, ali u današnje vreme, sa novim modelima motora, performanse su poboljšane i dizel može pružiti odlično ubrzanje i biti fer rival benzinskim motorima.

  1. Dizel motori zahtevaju više održavanja

Ovo u praksi nije tačno jer, ukoliko se pravilno održava i redovno servisira, dizel predstavlja izuzetno pouzdan auto koji se retko kad kvari. Naravno, neophodna je redovna zamena filtera kako biste bili sigurni da motor radi sasvim ispravno.

  1. Dizel motori su bučniji od benzinskih

Stari modeli dizela jesu bili generalno bučni, ali napredak tehnologije je smanjio taj nivo, te su danas benzinski motor i dizel motor jednako glasni.

Da sumiramo

Kao što vidite, razlike između benzinca i dizela se iz godine u godinu smanjuju i pitanje izbora motora svodi se na to da li želite auto koji će dugotrajnije biti isplativ i koji je pogodan za duža putovanja ili pak auto za brzu vožnju, pogodan za prelaženje svakodnevnih kratkih gradskih relacija.

Tags: